Teknikinslag på Skogens dagar

Written by admin On the 0 Comments
Regionsamordnare Jens Meyer, Skogen i Skolan och Katarina Rehder, CETIS
Under två soliga dagar i maj anordnade Skogen i Skolan Skogens dagar tillsammans med Södra Viken naturbruksgymnasium. Ca 1500 elever från Värmlands mellanstadie- och högstadieskolor var där för att träffa gymnasieelever och få information om arbeten och utbildning inom skogsindustrin. CETIS var på plats! / Skogen i Skolan, Region Värmland

Skogen i Skolan är ett nationellt samverkansprogram mellan skola och skog. Programmet startade 1973 och har sedan dess bedrivits på skolans villkor och tanken är att teori och praktik kopplas ihop, och ser gärna att det sker i skogen som lärmiljö. Jens Meyer är regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland och samtidigt lärare i Teknik och Slöjd i åk 7-9 på Hammarlundens skola. För nionde gången sedan 1996 är han projektledare för Skogens dagar.

-Var tredje år har vi arrangerat Skogens dagar, på några olika platser. Att vi är på Södra Viken naturbruksgymnasium har flera fördelar. Vi låter eleverna uppleva skolans lärmiljö och de får träffa gymnasielever och kunna ställa frågor direkt till dem. Det finns också gott om utrymme för alla medverkande, som t.ex. Karlstad universitet, BillerudKorsnäs, Stora Enso, Föreningen skogskvinnorna, civilförsvarsförbundet och många fler aktörer inom skogsnäringen.


Skog och teknik
För teknikämnets fanns många intressanta inslag och information om t.ex. papperstillverkning, olika led inom virkestransporter, hur man bygger skogsvägar och hur trädfällning går till med moderna metoder. Drönare används för att lättare kunna överblicka skogsterräng och de s.k skördarna styrs med joystick och navigeras med hjälp av GPS och satelliter. Stationen där man kunde pröva alla moderna metoder i simulatorer var välbesökt och Jens Meyer berättar att på gymnasiets fordonsinriktning är tjejerna väl representerade med drygt 40 %.

– Flickor är väldigt bra på navigation och hantering av fordon. Det visar sig skadegraden på fordon är 50 – 60% lägre när kvinnor kör jämfört med män. Kvinnor kör mjukare och har större uppmärksamhet kring vad som sker i omgivningen samtidigt som de kör.

Inom skogsnäringen finns extremt mycket teknik, allt från stora maskiner till drönare. Utvecklingen går framåt och numera ser vi stora träd fällas och kvistas och apteras (uppdelningen av stammen i olika längder) inom några minuter. Här kan vi titta på teknikämnets förmågor och koppla dem till skogsnäringen som t.ex. hitta och utveckla tekniska lösningar, begreppsträning, värdera konsekvenser av teknikval och analysera de drivkrafter som har förändrat teknik och skogsindustrin.

Upptäck skogsnäringen
Skogen i Skolans syfte är att öka kunskaper om och intresse för skogen. Jens ser de här dagarna som en möjlighet för en bred grupp i skolan att upptäcka skogen och vilka yrken som finns. Här vill man synliggöra skogen och pappersindustrin som framtida arbetsplatser.

– Skogen i Skolans verksamhet under de här informationsdagarna riktar sig främst till år 6, 7 och 8. Åk 8 är särskilt viktig inför gymnasievalet och vi vill slå ett slag för de yrkesförberedande programmen. Nu vill vi ge eleverna en försmak av både studier och yrken, säger Jens.

De samarbeten Skogen i Skolan har med med flera arbetsplatser ger fina möjligheter till studiebesök och samtidigt många tillfällen till praoplatser. Pappersbruken i Värmland är bra på att erbjuda det till skolorna samtidigt som det i en förlängning finns ytterligare ett syfte. Här finns jobb att söka!

– Skogs- och pappersindustrin behöver mycket arbetskraft och vi tycker det är viktigt att visa på de olika inriktningarna som finns. De många kopplingarna mellan skogen och teknikförståelse är viktig, samtidigt som vi ser skogens ekonomiska, sociala och ekologiska värden, avslutar Jens.

Skogen i skolan erbjuder läromedel som vänder sig till förskolan och hela grundskolan. Materialet är utvecklat med tanke på skogens sociala värden och hållbarhet. Det handlar bland annat om hållbar miljö, energilösningar, skogens produkter och skogen och samhället och klimatfrågor. Läromedlen med tillhörande lärarhandledningar visar vilka förmågor som tränas och vilka skolämnen som berörs. Läromedlen är anpassade efter läroplaner. Du kan fritt ladda ner eller beställa materiel.

www.skogeniskolan.se

Text: Katarina Rehder, CETIS

Mer information om Centrum för tekniken i skolan (CETIS)
CETIS är ett nationellt resurscentrum och vår huvuduppgift är att tillsammans med förskolans, grundskolans och gymnasiets personal, landets lärarutbildare, näringslivsföreträdare och andra intresserade stimulera och utveckla teknikundervisningen. Det yttersta målet är en god teknisk allmänbildning hos alla elever från F-9 till och med gymnasiets teknikprogram.
Teknisk allmänbildning är viktigt, kanske viktigare i dag än någonsin tidigare. Även om Teknik har funnits i den svenska skolan i årtionden är det på sätt och vis ett nytt kunskapsområde, som kombinerar det vi lite slarvigt brukar kalla "teori och praktik", och som förutsätter att humaniora, samhälls- och naturvetenskap integreras. Annars är det svårt att förstå tekniken och dess betydelse för människa och samhälle.
Centrum för tekniken i skolan (CETIS) är placerat vid Linköpings universitet och lokaliserat till Campus Norrköping. Det startade 1993 och år 1996 utnämnde regeringen CETIS till ett nationellt resurscentrum för teknikundervisningen i förskola och grundskola.
Under senare år har flera initiativ tagits för att initiera, stödja och genomföra forskning inom teknikområdet. CETIS har en betydande roll för att bistå den teknikdidaktiska forskningen både nationellt och internationellt.

Exempel på vår verksamhet

www.cetis.se

Uppdaterad:

Nyhetsarkiv

  • Foto från skogen på vintern som innehåller ett tjugotal träd, varav sex stycken har identifierats av datorseende och markerats med fyrkantiga boxar.

    Identifiering av utvalda objekt i en skogsmiljö

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Skogsindustrin är stor i Sverige och de finns alltid behov av effektiviseringar. Datorseende är en teknik där man ofta använder artificiell intelligens för att identifiera objekt på en bild och tekniken har applicerats inom andra industrier med goda resultat. I examensarbetet “Computer vision as a tool for forestry” så testas fyra olika arkitekturer för datorseende, arkitekturerna som har presterat bra på att identifiera generella objekt testas för att identifiera utvalda objekt i en skogsmiljö.
  • 18 tjejer från Hudiksvallsområdet deltog på Region Dalarna-Gävleborgs dagkollo i Långvind

    Tjejerna blev nyfikna på skogsbranschen

    En del av dem hade provat på att plantera skogsplantor medan det var något nytt för andra. 18 tjejer som skulle börja i årskurs 6 och kom från Hudiksvalls kommun deltog i dagkollot. De tillverkade papper, fick kunskap om rovdjur, planterade granplantor och se hur skogsinventering med drönare gick till. Skogen i Skolans Region Dalarna-Gävleborg arrangerade dagen i Långvind, utanför Hudiksvall.
  • Skogen brinner i Sverige 2019

    Kategorier: Skog
    Under våren och i början av sommaren har det varit soligt och torrt under längre perioder och brandrisken har ökat på flera platser i Södra och mellersta Sverige. MSB stärker den nationella beredskapen, driver aktörernas gemensamma hantering och kan stärka aktörer med kompetens och materiel. SkogsSverige har informationen du behöver och den uppdateras dagligen!
  • Vad handlar klimatanpassning av skogsbruket om?

    Kategorier: Klimat & Miljö
    Isabella Hallberg Sramek, jägmästare SLU berättade om Klimatanpassning av skogsbruket på #Skogsnolia. - Mer skog dör av skadegörare än av skogsbränder. Vi får en högre biologisk mångfald på grund av klimatförändringarna medan svenska värmekänsliga arter dör ut. Faktorer som påverkar är långa omloppstider, viltbetestryck, vad "grannen" gör, marknadens efterfrågan samt lagar och regler.
  • Anders Granström, SLU berättar om orsaker till skogsbrand på #Skogsnolia

    Är det skogsbrukets fel att skogen brinner?

    Kategorier: Skog
    – All personal behövs för ett snabbt ingripande när en skogsbrand uppstår. Även bevakning av brandhärden och eftersläckning behövs, sa Anders Granström SLU på #Skogsnolia.
  • Ute är inne - en konferens anordnad av nätverket Utenavet, som Skogen i Skolan är medlem i.

    Senaste nytt från Skogen i Skolan

    I vårt nyhetsbrev kan du läsa om hur det går när det gäller projektet digitala läromedel och enkäten som har gått ut till lärare för att få fram deras behov. Dessutom får du månadens övning och nyheter från aktiviteter som våra regioner har arrangerat.
  • Landslaget i Timbersports kommer till Skogsnolia

    Svenska landslaget i Timbersports till Skogsnolia

    Kategorier: Skog
    Den 13-15 juni kommer det svenska och norska landslaget i Timbersports till Skogsnolia för att visa upp och tävla i sporten som är på frammarsch i Sverige och resten av Norden. Samtidigt passar landslaget på att visa upp STIHLs innovativa och kraftfulla motorsåg MS 500i – världens enda motorsåg med elektronisk bränsleinsprutning. Timbersports bjuder in media till uppvisningen och tävlingarna på Skogsnolia. / Stihl
  • Jens Meyer, Skogen i Skolan, samt Katarina Nilsson, SG/Södra Viken, lämnar över träskulpturen till Forssnässkolans rektor Camilla Brandt

    Förstapris till Forsnässkolan i Munkfors

    Under Skogens Dagar 16-17 maj som i år för första gången arrangerades på SG/Södra Viken i Sunne, deltog 61 klasser från hela Värmland. Under två dagar fick ca 1 500 elever lära sig mer om skogen och allt som hör därtill. / Skogen i Skolan, Region Värmland
  • SP var först och nu är engreppsaggregat standard

    Kategorier: Skog
    SP Maskin presenterade 1981 världens första engrepps-skördaraggregat på #SkogsElmia. Nu visades SP 661 LF, avsett för slutavverkning.
  • Igår avslutades SkogsElmias första dag

    Kategorier: Skog
    Du kan se några filmer på utställarnas branschnyheter på SkogsElmias faceboksida. #SkogsElmia / SkogsElmia
  • Theresa von Hofsten, projektledare för Skogen i Skolans digitala läromedel

    Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen

    Theresa von Hofsten är projektledare för det digitala läromedel som Skogen i Skolan ska producera. - Jag började arbeta på Föreningen Skogen den 1 april. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut med det de digitala lektionerna om skog.
  • Forststyrelsen Skogsbruk Ab valde CollectiveCrunch till AI-partner

    Kategorier: Skog
    Det ambitiösa samarbetsprojektet grundar sig på innovationspartnerskap. Ett av projektets syften är att planera och utveckla användningen av drygt 5 miljoner hektar skog. /