Stora Enso presenterar de senaste förpackningstrenderna för frukt & grönt

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Framtidens förpackningar för frukt & grönt är temat för Stora Ensos senaste Viewpoint. I denna trendrapport för förpackningar identifierar Stora Enso utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt & grönt. Att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka vinstmarginalen och minska matsvinnet är något som konstateras i rapporten. / Stora Enso

Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, Division Packaging Solutions, Stora Enso.Det stora matsvinnet i världen är något som kommer högt upp på agendan när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker som produceras i världen aldrig når fram till våra matbord. Frukt & grönt är dessutom en av de produktkategorier som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

”En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt & grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast.

Hälsosam & hållbar livsstil
Att ha en hälsosam och hållbar livsstil är en allt mer växande trend och något som värdesätts högt bland dagens konsumenter konstateras det också i rapporten. Produkterna inom frukt & grönt passar väl in i detta livsmönster. Det som blir allt tydligare är att konsumenterna efterfrågar betydligt mer premium-produkter med hög kvalitet, så det blir allt mer avgörande för köpbesluten att frukterna och grönsakerna är färska, fräscha och smakfulla.

”Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse”, säger Björn Thunström.

Innovativa & klimatsmarta förpackningar
Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter.

”Vår förhoppning med denna Viewpoint är att öka medvetenheten hos varumärkesägare och detaljister om vikten av att satsa på mer innovativa och klimatsmarta förpackningar för frukt och grönt. Detta kommer att leda till att de kan öka sin vinstmarginal, samtidigt som det bidrar till att minska matsvinnet i världen”, säger Björn Thunström.

Länk till Stora Ensos Viewpoint ”The future of fresh produce packaging”: http://www.storaensopack.com/press-media

FÖR MER INFORMATION
Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, Division Packaging Solutions, Stora Enso, bjorn.thunstrom@storaenso.com, 070 955 56 60
Sara Kvarfordh, PR-specialist, Stora Enso, sara.kvarfordh@storaenso.com, 070 234 45 90

FAKTA OM STORA ENSO
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2016 uppgick till 9,8 miljarder EUR. Stora Enso är börsnoterat i Helsingfors och Stockholm. storaenso.com

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig SkogsSverige

Nyhetsarkiv

  • Axel Ljudén oc Albin Nyström är jägmästarstudenter och har tillsammaans med två till skapat Barkborrekollen

    Jägmästare skapade Barkborrekollen som ger skogsägare koll

    Kategorier: Forskning & utbildning
    - Vi är ett gäng Jägmästare, två som fortfarande pluggar, en färdig och två programmerare. Vi är tekniskt orienterade och tycker det är mycket intressant hur olika tekniska lösningar kan användas för att öka förståelsen för och tillgängligheten till skogen. Vi startade Ecotype AB – för cirka ett år sen med målet att få ut fler i skogen och öka kunskapen kring den.
  • Jägmästarstudenter som säljer Skogis-granar i Stockholm 2020.

    Träffa en jägmästarstudent och köp en Skogis gran!

    Kategorier: Forskning & utbildning, Julgranar
    Varje år åker ett gäng jägmästarstudenter som studerar tredje året vid Sveriges Lantbruksuniversitet till Stockholm för att sälja julgranar. I år blir det alltså 57:e året som jägmästarstudenter säljer julgranar samt levererar julgranar till hovet. Fram till den 22/12 pågår försäljningen!
  • Tobias Barrstrand och Jonathan Andersson har startat företaget Skogspartner

    Skogsmästare och jägmästare förser branschen med innovativa hybridplaner

    Kategorier: Forskning & utbildning, Skog
    Tobias Barrstrand har startat företaget Skogspartner som förser skogsägare med ”hybridplaner baserad på laserburen skogsdata och simuleringar i Skogsanalysen” där han samarbetar med Jonathan Andersson. / SkogsSverige
  • Avsnitt 2 ur säsong 2 av ”SCAs ingenjörspodd"

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Dags för avsnitt två av ”SCAs ingenjörspodd”. Våra poddvärdar Therese, Ludvig och Linnea får besök av Robin Ferm, en student på Chalmers som i somras fick det spännande uppdraget att sommarjobba som chef på SCA. Att sommarjobba har alla poddvärdarna erfarenhet av, men inte i rollen som chef! / SCA
  • Skogspartner lanserar flygburen laserdata för skogsbruksplaner

    Skogspartner först ut med hybridplaner

    Kategorier: Skog
    Flygburen laserdata används traditionellt i förtolkning och ger stöd i fält när man sedan gör mätningar. Den stora, och tidskrävande, delen av skogsbruksplaneringen är mätningar i fält där 10000 hektar normalt kan ta upp till ett år att kartlägga. Men ny laserdata i kombination med Skogsanalysen ger nya möjligheter och nu lanserar Skogspartner sitt nya digitaliserade sätt att göra Skogsbruksplaner under namnet hybridplan. / Skogspartner
  • Föreläsarna på jubileet och specialisterna i Frågelådans expertpanel fick ett glasunderlägg i björk med jubileumslogotypen på.

    Jubileet visade på SkogsSveriges viktiga betydelse för dig, mig och skogssektorn

    Kategorier: Skog
    Kunde du inte ta del av det digitala jubileet får du möjligheten här! Temat för jubileet var utbildning och rekrytering med förändrade skogliga utbildningar och skoglig forskning. En Jägmästare och en Skogsmästare berättade om utbildningen, sina yrken och hur de arbetar för SkogsSverige. Se filmen från evenemanget och läs igenom presentationerna.
  • Publishingpriset 2020 gick till filmen "Aspen producerad av Bitzer, Skogforsk och SLU

    Filmen ”Aspen” tog hem det prestigefyllda Publishingpriset 2020

    Kategorier: Skog
    Skogsfilmen omnämns särskilt för sin nyskapande interaktivitet och har producerats av Bitzer Productions AB tillsammans med Skogforsk och SLU.
  • Årets stora trender är självplock och rödgran!

    Kategorier: Julgranar
    Danske Banks skogsexpert Johan Freij spår kraftig försäljningsökning av äkta julgranar. / Danske Bank
  • Michael Lagerkvist, skogsmästare och vd Cambium, samt föreläsare på SkogsSveriges 25-årsjubileum

    Michael Lagerkvist: SkogsSveriges stora betydelse för dig, mig och skogssektorn

    Kategorier: Skog
    På SkogsSveriges digitala 25-årsjubileum berättade Michael Lagerkvist om de intervjuer han gjort med skogstjänstemän, skogsägare, lärare och elever. - Det var och är mycket bra för skogsbranschen att ha en neutral plattform som sprider skoglig kunskap och information. Jag ser en stark fortsatt utveckling av webbplatsen med mer fakta om nya produkter och att visa på skogens viktiga roll i klimatfrågan. SkogsSverige har en unik position att sprida kunskapen om detta.
  • SkogsSverige firade 25-årsjubileum den 5/11 2020

    SkogsSverige firade 25 år: "Får viktig branschroll även kommande år"

    Kategorier: Forskning & utbildning
    SkogsSverige på internet 25-årsjubilerade med ett seminarium på förmiddagen idag på KSLA, Stockholm. Ett 70-tal deltagare följde seminariet digitalt. Bengt Ek, Föreningen Skogens generalsekreterare, framhöll i avslutningen att SkogsSverige spelar en viktig roll för branschen som faktabank, nyhetsförmedlare och kunskapskälla. "Och det är min övertygelse att den betydelsen kommer att bestå även kommande år", sa han. Seminariets två tyngdpunkter låg på skogsforskningens möjligheter och utmaningar samt på rekrytering. Den filmade versionen och presentationer kommer i närtid att finnas tillgängligt på SkogsSveriges webbplats.
  • Skogs- och träbranschen suddar ut gränsen mellan Sverige och Norge

    Kategorier: Trä och träindustrin - världens sjätte största producent
    Nu släpps två nya rapporter där företag inom skogs-, trä- och byggbranschen i gränsregionen mellan Oslo och Göteborg intervjuats. Där framkommer att efterfrågan på trä ökar och att klimatfrågan och rekryteringsbehoven ses som utmaningar som lockar fram nya innovativa lösningar. / Fyrbodal
  • Nu är det premiär för säsong 2 av ”SCAs ingenjörspodd"

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Vi inleder med att titta närmare på området innovation och har bjudit in SCAs innovationschef Magnus Viström. Han gästar poddstudion som i avsnitt 1 leds av värdarna Sara Starrsjö, Therese Nylander och Hilma Bolin. / SCA