Lyckad konferens om undervisning utomhus

Written by admin On the 0 Comments
Ute är inne 2019 pågick 29-30/8 2019 i Jönköping
Bra föreläsare, bra tempo och intressanta ämnen gjorde att den sjätte Ute är inne-konferensen, denna gång i Jönköping fick en flygande start. – Glädjande att möta så många nya ansikten, sade Kerstin Andersson från Utenavet när hon hälsade de 350 konferensdeltagarna välkomna.

Ute är inne-konferensen ägde rum den 29-30 augusti 2019 på Elmia-mässan, naturskönt belägen just där Vätterns södra strand dramatiskt störtar 35 meter rakt ned i vattnet. Skogen i Skolan, som är en av medlemmarna i nätverket Utenavet och medarrangör till konferensen, deltog även med monter och två workshoppar. Det här är ett referat av den första konferensdagen.

Sedan kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson berättat om den fantastiska naturen runt Jönköping, togs scenen över av Skolverket.

Undervisningsrådet Kerstin Bårman presenterade Skolverkets satsning på att synliggöra FN:s Agenda 2030.
– Skolan har en nyckelroll för att de nationella miljömålen ska kunna uppnås, sade hon. Regeringen har därför gett Skolverket i uppdrag att utarbeta verktyg som verkar i den riktningen. Och som inte minst lyfter fram nödvändigheten av att uppnå en hållbar utveckling

Anna-Carin Nyberg och Eva Wiklund från Stockholms universitet demonstrerade därefter Skolverkets alldeles färska satsning på en webbkurs i Utomhusdidaktik..
– Kursen tar cirka 20 timmar att genomföra och vänder sig i första hand till lärare i förskoleklasser och fritidshem, men är relevant också för lågstadielärare.

Petter Åkerblom, Movium och SLU, illustrerade sin intressanta presentation med Peter Tillbergs ikoniska målning från 1972.  – En tydligare illustration av att kunskaper fastnar bättre ute där man använder alla sina sinnen, finns inte, sade han.Petter Åkerblom, från Sveriges Lantbruksuniversitet, höll en mycket inspirerande föreläsning där han bland annat visade Peter Tillbergs ikoniska målning ”Blir du lönsam lille vän”.
– Den här målningen säger mer om var man lär sig bäst än vad hur många ord som helst kan förmedla, sade han. Självklart fastnar nya kunskaper bättre när man får använda sig av alla sina sinnen än när man sitter i ett ”torrt” klassrum.

Han hänvisade till den kunskapsöversikt om utomhusundervisning som 2018 presenterades av Linköpings universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Utenavet.
– Resultaten finns i boken Klassrum med himlen som tak som jag varmt rekommenderar att läsas av alla pedagoger – och politiker.

Professor Carl-Johan Sundberg, Karolinska Institutet, fångade verkligen auditoriets uppmärksamhet med sin slagkraftiga föreläsning om värdet av mer fysisk aktivitet skolan. – Den unga generationen har på bara något årtionde blivit allt mer orörlig, vilket är djupt oroande för framtiden.Scenen togs därefter över professor Carl Johan Sundberg från Karolinska Institutet som på ett mycket tydligt sätt visade på värdet av att leva ett rörligare liv.
– Det finns tydliga samband mellan fysisk aktivitet och hälsa, stress, sömn, övervikt och inte minst skolprestationer och koncentrationsförmåga, sade han. Människan har av evolutionen utformats för att röra på sig. Egentligen är vi ett slags perfekta långdistanslöpare. Självklart tappar vi kapacitet på även andra områden när vi inte längre utnyttjar alla de förmågor vi har utrustats med.
För den som är intresserad rekommenderas att titta på en av hans tidigare föreläsningar i samma ämne, den han höll på Pep-Forum 2017.

Anders Szszepanski, från Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik vid Linköpings universitet, har i tre årtionden varit uteundervisningens främste banérförare i Sverige. Numera sprider han den också till andra delar av världenFörmiddagspasset avslutades av Anders Szszepanski – välkänd profil och sedan 1993 chef för Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik (NCU) vid Linköpings universitet.

I sin fartfyllda presentation visade han att de utomhuspedagogiska principer som han varit med om att utveckla nu sprider sig över världen.

– Jag har varit inbjuden till bland annat till Finland och Norge men även till så avlägsna delar av världen som Japan, Kina, Singapore och Sydkorea. Intresset är stort och trots att förutsättningarna ofta är skilda så är utomhuspedagogikens kärna universell.

Dag 2 inleddes med att Ellen Almers, Per Askerlund och Tobias Samuelsson från Jönköping University redogjorde för en färsk studie där de lanserar det nya begreppet ekologisk läskunnighet.

– Idag blir städerna tätare och grönområdena mindre eller försvinner helt. Allt fler barn tillbringar merparten av sin tid inomhus. Vår forskning indikerar att detta skapar hälsoproblem och brist på ekologisk läskunnighet. För att vända den negativa utvecklingen krävs fler och större grönområden för barn att besöka under skoltiden.

Jo Clark som driver naturskolan On The Hill i södra England berättade mycket levande om dess verksamhet som innebär både arbete och undervisning utomhus.

– Vi strävar efter att ge ungdomarna en koppling till jorden och den naturliga miljön. Det handlar om allt från odling, matlagning och byggande till skötseln av djuren på Oxen Park Farm.

Under eftermiddagarna kunde deltagarna välja mellan ett antal workshoppar, totalt drygt 40 stycken – som sig bör utomhus.

Skolskogsryggsäcken innehåller inte bara praktiska övningar utan också kunskapsfrågor. Dragana Savonovic, från Gnosjö, Sofie Hjort-Eriksson från Jönköping och Christina Persson från Lund funderar över en av dem.Intresset för Skogen i Skolans workshop var så stort att den dubblerades. Daniel Thorell, regionsamordnare för Skogen i Skolans region Västra Götaland, lät lärarna själva genomföra ett antal av de övningar som ingår i den nya skolskogsryggsäcken.

– Syftet med den är att göra det lättare för lärarna att genomföra undervisning utomhus, sade han. Ryggsäcken innehåller lärarhandledningar och det material som krävs för att genomföra varje övning. Alla övningar är anpassade till läroplanen.

De 30 lärare som deltog i eftermiddagens första workshop ställde glatt upp och agerade elever medan Daniel med bravur spelade rollen som deras lärare.

När deltagarna efteråt sammanfattade intrycken av de fem övningar man hunnit med var det i mycket positiva ordalag:

– Inspirerande och med många nya idéer.
– Bra med övningar som både krävde samarbete och vissa faktakunskaper.
– Smidigt att samla allt i en ryggsäck.
– Skulle kunna genomföra de här övningarna direkt när jag kommer hem.

Roligast hade nog deltagarna i ”älgleken” där hälften av dem agerade älgar medan de övriga agerade sådant som älgar behöver för att leva: Mat, vatten och skydd. Plus att akta sig för jägare och bilar.

– Det var en kul övning som både innebar fysisk ansträngning och samtidigt förmedlade en bra dos kunskaper.

Text och foto: Lars Klingström

Mer information

Uppdaterad:

Nyhetsarkiv

  • Skolskogsryggsäcken innehåller allt för din utomhuslektion

    Skolskogsryggsäcken underlättar utomhuslektionerna

    Region Västra Götaland använder sig av skolskogsryggsäckar vid sina skogsdagar för lärare i Göteborgsområdet. - Lärarna får ta rollen som elever och testa ryggsäckens övningar i praktiken vilket har varit mycket uppskattat, säger Daniel Thorell, Regionsamordnare.
  • Rebecka Eriksson, försäljningsansvarig för Skogis granar

    Snart börjar försäljningen av Skogis granar i Stockholm!

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Vi som säljer Skogis granar är alla Jägmästarstudenter från Sveriges Lantbruksuniversitet, årskurs 17/22. En utbildning som samlar naturnissar från norr till söder och har en lång historia, vilket innebär många traditioner i både utbildningen och i vår ambitiösa kårverksamhet! En av dessa är vår julgransförsäljning som i år sker för 56:e året i rad!
  • Kartor till alla, alla mot granbarkborren

    Kategorier: Skog
    Foran Sverige har uppdaterat sin webbaserade tjänst ”Fabriken” med barkborreriskkartor över hela Sverige. Kartorna visar var risken är störst för angrepp av granbarkborren på varje fastighet och kommer att vara fritt tillgängliga för alla Fabriken-kunder. Dessa kartor bygger på öppna data från tidigare NH-projekt, uppdaterade med analys av satellitbilder.
  • Skogen i Skolan och SkogsSverige träffade blivande jägmästarstudenter på Märgträffen

    Under den årliga Märgträffen på SLU i Umeå fanns Skogen i Skolan och SkogsSverige på plats för att träffa blivande jägmästare. Dagen bjöd på många intressanta diskussioner om bland annat jämställdhet, utomhuspedagogik, uppsatsskrivning och hur vi får fler att upptäcka tjusningen med skog. I montern kunde besökarna gå en tipspromenad och tävla om en årsprenumeration på tidningen Skogen.
  • Karin Fällman är jägmästare och hållbarhetschef på Skogssällskapet

    Karin Fällman är jägmästare och hållbarhetschef

    Kategorier: Skog
    Hon kommer ursprungligen från Lycksele men pendlar nu mellan Stockholm och Nyköping. - Med skog i familjen och båda föräldrarna lärare tyckte jag att det var något speciellt med jägmästare - det fanns ett skimmer över det. Hon jobbade senast på Sveriges Allmänningskogars förbund och är hållbarhetschef på Skogssällskapet sedan september 2018. / SkogsSverige
  • Välkomna till träffar om framtidens skogsprogram vid SLU!

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Under hösten har intensivt arbete pågått med att ta fram förslag till de skogliga kandidat- och mastersprogram som kommer att starta hösten 2021. / SLU
  • Helena Bengtsson är Regionsamordnare för Skogen i Skolans Region Mälardalen

    Helena är en naturälskande idrottslärare och ny regionsamordnare för Mälardalen

    Helena Bengtsson drömde om ett liv på dansscenen i New York, därefter idrottslärare och nu regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen. - Nu fokuserar jag på att utforska, paketera och medvetandegöra den svenska skogen som lärmiljö och kunskapsområde. / Skogen i Skolan
  • Marcus Månsson läser tredje året på Jägmästarprogrammet på SLU. SkogsSverige hälsar honom välkommen som ambassadör för sociala medierna!

    Marcus är SkogsSveriges nya ambassadör för de sociala medierna

    Kategorier: Forskning & utbildning
    Marcus Månsson läser tredje året på Jägmästarprogrammet i Umeå och kommer att berätta om utbildningen och sig själv på SkogsSveriges social medier. - Att skogsnäringen är en framtidsbransch är det ingen tvekan om och det känns spännande att få vara en del av den, säger Marcus. SkogsSverige hälsar Marcus välkommen! / SkogsSverige
  • 150 personer deltog på Föreningen Skogens Höstexkursion, #hex19

    Hex19: Med naturnära ögon på familjeskogsbruket

    Kategorier: Skog
    Den 116:e höstexkursionen pågick i trakterna kring Växjö då Södra skogsägarna var markvärd. Temat för i år var familjeskogsbruk med besök på flera gårdar där ägarna berättade om sina drivkrafter och utmaningar. Dessutom fick de deltagarna information om projektet Stoppa granbarkborren och vilka växter hjortdjuren föredrar att äta. #hex19
  • Stora Enso får högsta betyg inom hållbarhetskommunikation

    Kategorier: Klimat & Miljö
    Stora Enso har fått högsta betyg för sin hållbarhetskommunikation i en studie som bedömer 95 företag på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista. Studien genomförs i syfte att utforska och mäta offentligt tillgänglig hållbarhetskommunikation, eftersom det har konstaterats att företag spelar en avgörande roll för att förbättra den hållbara utvecklingen. Rapporten har sammanställts av Mistra Center for Sustainable Markets (MISUM) vid Handelshögskolan i Stockholm. / Stora Enso
  • Nu finns chans att söka pengar för projekt om ek

    Kategorier: Skog
    Erik Stenströms Stiftelse för ekskogsbrukets främjande bildades 2012 med ett donerat startkapital på 10 miljoner kronor från jägmästare Erik Stenström. Avkastningen ska årligen delas ut till forskare eller privatpersoner som vill utveckla eller öka kunskapen kring eken och dess skötsel. Stiftelsen gör nu i september sin sjunde utlysning av forskningsmedel. Tillgängligt för ansökan nu är cirka 600 000 kr.
  • Mellanstadieelever bjuds in till Bonden i skolan på Berga naturbruksgymnasium där Skogen i Skolan deltar.

    Skogen i Skolan deltar på Bonden i skolan på Berga naturbruksgymnasium

    LRF Mälardalen bjuder in mellanstadielever i Stockholms län till Bonden i skolan med gårdsbesök på Berga naturbruksgymnasium. 7000 elever och lärare har anmält sig till den 25 eller 26 september. Skogen i Skolan deltar och besökarna får prova på plantering av skogsplantor, lära sig om hur trä blir till papper och träna på kunskaper om våra svenska trädslag. / Skogen i Skolan