Karin Östberg stöttar Skogen i Skolans regioner

Written by admin On the 0 Comments
Karin Östberg, nationell samordnare för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan
Karin Östberg arbetar på enheten för skogspolicy och analys samt ansvarar för nationell samordning för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan. Karin har också ett nära samarbete med Skogen i Skolans nationella kansli.

Karin Östberg, nationell samordnare för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan

Vad innebär din roll på Skogsstyrelsen och för Skogen i Skolan?
– Jag har arbetat på Skogsstyrelsen sedan 2004 och i flera olika roller. Nu arbetar jag på vår skogliga specialistavdelning på en enhet som heter ”Enheten för Skogspolicy och Analys”. I huvudsak jobbar jag med utredningar myndigheten gör. En del av mitt arbete är att fungera som nationell samordnare för Skogsstyrelsens samordnare inom Skogen i Skolan. Flera av dem är skogskonsulenter hos oss, medan en del tillhör andra organisationer.

– Rollen som nationell samordnare innebär att stötta de regionala samordnarna så att resurserna går till deras verksamhet; bollplank i den mån behovet finns, underlätta utbyte av information och erfarenheter mellan SiS-regionerna; uppföljning av SiS-verksamheten både internt inom Skogsstyrelsen och ge underlag till SiS-kansliet; sprida information från kansliet och om SiS i mina kanaler.

Hur ser kopplingen mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan ut?
– Historiskt finns en stark koppling mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan. Idag är Skogsstyrelsen en viktig finansiär och Skogen i Skolan har ett grundmurat fäste som en självklar del av myndighetens verksamhet med stort engagemang på många distrikt.

Vilken vision har du för Skogen i Skolan?
– Jag ser framför mig att Skogen i Skolan ska kunna bistå skolor och lärarutbildningar med verktyg för att höja den allmänna kunskapen om den svenska skogen hos barn och ungdomar, så att skogen inte är något främmande – en grön kuliss – utan ett ställe man vill vistas i, värna och kan en del om och därmed även kan se möjligheter med att jobba inom skogssektorn.

Varför passar ditt yrke så bra för en jägmästare?
– Hela mitt liv har jag haft en grön tråd, som styrt både fritidsintressen, utbildning och yrkesval. När jag väl bestämt mig för att läsa vidare var det inom områdena natur, biologi, naturvård, etc. men jag var inte speciellt intresserad av att jobba som lärare eller forskare. När en kompis berättade om den mer arbetslivsinriktade jägmästarlinjen och de olika inriktningarna som fanns att välja mellan tyckte jag att den verkade passa mig som hand i handsken. Det gjorde den också och för mig levde utbildningen upp till kravet att vara arbetslivs- och yrkesinriktad samtidigt som ämnena jag läste till största delen var väldigt intressanta och har visat sig vara väldigt allmängiltiga för min fortsatta yrkesbana. Just bredden tycker jag nog har varit allra bäst – hela skalan från växtekologi och maskinlära till företags- och nationalekonomi!

– Även om jag inte har använt allt rent konkret som jag lärde mig, så har jag grundläggande kunskaper inom naturresursområdet i allmänhet och skogsnäringen i synnerhet. Det har gjort att jag förstår biologiska, ekonomiska, politiska skeenden – både praktiska och teoretiska som rör skog, skogsbruk, skogsindustri, natur- och kulturmiljövård vilket har varit oumbärligt i mina olika arbetsuppgifter genom åren. Men jag har faktiskt fått användning av förvånansvärt många bitar av utbildningen fast vid olika tidpunkter och i olika roller.

– Sist men inte minst så var tiden på jägmästarutbildningen också vansinnigt rolig! Riktigt roligt klassiskt studentliv!

Vad har du för tips till de som är nyfikna på Jägmästarprogrammet?
– Just själva benämningen ”jägmästare” låter både konstig och gammaldags och leder ofta fel när man ska beskriva vad det är för utbildning. Mitt tips är att se förbi benämningen – det handlar inte alls om jakt och jaktledning – utan istället jämställa utbildningen med civilingenjörsutbildningarna fast det handlar om naturresursen skog. Då är det kanske lättare att förstå vilken nivå utbildningen har, vilken typ av utbildning man kan förvänta sig och även lättare att jämföra med andra alternativ man funderar på.

– Är man intresserad av biologi, natur, skog, naturresursanvändning, naturresursekonomi, naturresurshushållning, hållbar utveckling – ja, då tycker jag jägmästarutbildningen är ett hett alternativ!

– Idag har jägmästarutbildningen ännu fler valmöjligheter att välja på än när jag  gick den, så man kan läsa det man är mest intresserad av samtidigt som man får en bra baskunskap om olika aspekter av naturresursen skog.

Vi önskar Karin lycka till
Skogen i Skolan önskar Karin lycka till med kommande arbetsuppgifter och vi ser fram emot ett lyckat samarbete!

Mer information

Uppdaterad:

Nyhetsarkiv

    Annons
  • Län för län – så förändrades virkespriserna i juni

    Kategorier: Trä och träindustrin - världens sjätte största producent
    Virkespriserna, det skogsägare får betalt när de avverkar eller gallrar sin skog, sjönk på bred front i juni visar Virkesbörsens sammanställning. Virkesbörsens unika sammanställning visar att priserna på sågtimmer sjönk i 210 av Sveriges kommuner medan massavedspriserna sjönk i 106 kommuner. I övriga kommuner var virkespriserna stabila och steg inte i någon kommun. Men olika sågverk påverkas väldigt olika av den ekonomiska nedgången i kölvattnet av Corona-krisen. Exempelvis går de sågverk som är riktade mot den inhemska bygghandeln betydligt bättre än andra mer exportorienterade sågverk. Det gör att långt ifrån alla sågverk sänkt sina priser på virke och att skogsägare gör extra klokt i att konkurrensutsätta sitt virke för att nå dem med bäst betalningsförmåga just nu. Listan över hur virkespriserna förändrats kommun för kommun, återfinns på Virkesbörsens hemsida.
  • Lotta Möller ny föreståndare för Föreningen Skogsträdsförädling

    Kategorier: Skog
  • SkogsSverige önskar alla läsare en härlig Midsommar!

    Kategorier: Skog
    På SkogsSverige kan du lära dig mer om skogbranschen. På webbplatsen finns nio ämnesområden med allt från skoglig bioenergi till papper, trä och våra svenska träd. I vår frågelåda finns över 7000 besvarade frågor om skog. Nu tar vi ledigt och kommer åter den 22/6. Vi önskar er en glad Midsommar och att ni tar hand om er!
  • Jens Meyer, Regionsamordnare Värmland, har byggt ett uteklassrum tillsammans med lärare och elever

    Jens Meyer bygger och använder uteklassrummet

    I Värmland finns flera uteklassrum som lärare kan använda tillsammans med sina elever. - Det är fantastiskt att kunna ha lektioner utomhus och går att tillämpa för de flesta ämnena i kursplanen, säger Jens Meyer som både är lärare och Regionsamordnare för Skogen i Skolans Region Värmland.
  • Nya rekommendationer om plastinnehåll

    Kategorier: Pappersprodukter omger oss varje dag
    Kartongförpackningar med en tunn plastbarriär är en idealisk kompromiss där man använder kartongens styvhet för konstruktionen och plastens täthet för att till exempel förlänga ett livsmedels livslängd. Förpackningstypen minskar plastanvändningen och har en väsentligt lägre klimatpåverkan än en motsvarande förpackning i helplast. / Iggesund Paperboard
  • Malin Lundström är skogskandidat och projektsäljare på Organowood

    Malin Lundström drivs av sin starka känsla för trä

    Kategorier: Forskning & utbildning, Trä och träindustrin - världens sjätte största producent
    Träkvalitet och skog har alltid varit intressant för Malin Lundström. - Lusten att lära mig läsa av skogen gjorde att läste till skogskandidat på Linnéuniversitetet. Nu arbetar jag som projektsäljare på Organowood som är ett giftfritt substitut till kopparimpregnerat trä. / SkogsSverige
  • Inspirationsdag med studie- och yrkesvägledare med Region Östra Götaland

    Lärare blir elever på våra inspirationsdagar

    Region Östra Götaland arbetar främst med lärarstudenter och lärare i skolorna. – Vi har inspirationsdagar utomhus under en halv eller hel dag där vi visar Skogen i Skolans läromedel och faktablad. Lärarna får prova på att vara elever under övningar. Efteråt har vi genomgång med reflektion, säger Karin Ekströmer, skogskonsulent på Skogsstyrelsen och Regionsamordnare.
  • Jens Meyer,är Regionsamordnare i Värmland där man anordnar studiedagar för SYV

    På SYV-dagarna visar vi skogliga karriärvägar

    Jens Meyer delar sin tid som Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland med att vara högstadielärare. – Vi arrangerar studiedagar för SYV där samarbetet med styrgruppen möjliggör studiebesök och information från företagen. Skolor från Värmlands 16 kommuner bjuds in och även fristående skolor.
  • Region Örebro möter studie- och yrkesvägledare

    Vi ökar intresset för skogen som klassrum och arbetsplats

    Genom Skogen i Skolan vill Region Örebro sprida en allsidig och objektiv bild av skog och alla dess värden med hjälp av utomhuspedagogik. – Vi hoppas därigenom på ett ökat intresse för skog och även att fler får upp ögonen för skogen som arbetsplats. Ett nära samarbete pågår med Örebro Universitet där vi träffar deras studenter ute i skogen och håller i olika övningar, säger Regionsamordnare Emil Hjerpe.
  • När de svenska skogarna försvann. En artikel av Peter Lindgren.

    När de svenska skogarna försvann - myten om statens och det svenska skogsbrukets förträfflighet

    Kategorier: Skog
    Det är inte en fråga om att naturen kan återställas. Det kan den inte. Dagens aggressiva skogsbruk förstör mark, vatten, biologisk mångfald och miljö - för all framtid. De gamla skogarnas orörda dynamik går för evigt förlorad. För evigt! Det är oanständigt! Det har vi inte råd med! Politiker ta ert ansvar – stoppa skogsbrukets miljöförstöring! Läs Peter Lindgrens artikel som har publicerats i Dagens Nyheter.
  • Utomhuspedagogiska övningar i skogen. Foto: Lars Klingström

    Våra aktiviteter visar hur lärare och lärarstudenter kan göra utomhusövningar

    Daniel Thorell är regionsamordnare i Skogen i Skolans region Västra Götaland. Han är också nationell samordnare inom Skogsstyrelsen där han arbetar som Skogskonsulent. - Våra aktiviteter visar hur lärare och lärarstudenter kan göra praktiska övningar utomhus.
  • "Till attack mot skogsnäringen - men nån hade visst räknat fel"

    Kategorier: Skog
    SKOGENdebatt. Vecka 17 2020 – konflikten mellan skogs- och naturvårdsnäringarna tar en ny vändning. Budskapet att biologiskt värdefulla svenska skogar avverkas i snabb takt är en maskirovka. De siffror som naturvårdsnäringen använt för att påvisa de klassade habitatens snara försvinnande är uppblåsta med en faktor fem. Här kommer en rapport från en som var med. / Föreningen Skogen